審査付論文
IATSS Review, 2012, Vol.36, No.3.

鉄道利用による安全ニーズの位置づけ

Safety needs in the viewpoint of railway customers in Japan
  犬 塚 史 章,  尾 崎 拓,  中 谷 内 一 也
Fumiaki INUTSUKA, Taku OZAKI, KazuyaNAKAYACHI


 鉄道利用において、利用者は「安全」はもとより「安心」を求める傾向が強くなってきた。安心は安全に関する主観的な欲求や満足とかかわるので、利用者の安心にアプローチするには安全へのニーズを理解することが必要である。本研究は、インターネット調査と鉄道会社の苦情データから鉄道利用における52ニーズを抽出し、それらについて重要性と改善要求の認識を利用者に尋ねて比較する、という2つのステップで進めた。その結果、重要性が高く認識されたニーズに着目したとき、安全系ニーズは改善要求が低いのに対し、非安全系ニーズは改善要求も高い、という傾向が見られた。これは、利用者がこれ以上の安全系ニーズの改善を必ずしも強く求めているわけではないことを意味する。この結果の実務的インプリケーションを慎重に議論した。

  Railways customers have felt the need to feel easy about travel, as well as to feel safe. As feeling easy relates deeply to subjective needs and satisfaction concerning safety, we should understand the customers’ needs for safety in railway use so that we can help them have peace of mind. In this study, we had two steps. First, 52 customer needs for using railway services were identified. Second, two types of customer perceptions of needs were estimated based on internet surveys: importance of the perceived need and importance of its improvement. In the results, when we focused on needs which customers perceived as of high importance, there was a tendency for safety improvements to be of lower importance and for non-safety improvements to be of higher importance. This does not indicate that customers feel a strong need for safety to be improved. The practical implications of our findings are discussed.

キーワード  : 鉄道、安全・安心、ニーズ、信頼、安全対策